القائمة الرئيسية

الصفحات

كيفية التعامل مع ضغوط العمل : 4 طرق فعالة

 تغيرات كتير بتحصل لنا في بيئة العمل في اوقات حرجة قد تشكل لنا ازمة وتؤثر على الانتاجية في العمل ..

 

وعشان كدا مهارة تحمل ضغط العمل من اهم السمات اللي لازم يتحلى بيها اي موظف 


 واللي بيدور عليها اي صاحب عمل اثناء التوظيف لضمان جودة الاداء وتحقيق الاهداف المطلوبة .. 


كيفية التعامل مع ضغوط العمل
كيفية التعامل مع ضغوط العمل

مفهوم ضغوط العمل

ضغط الشغل او الاجهاد المهني عموما بيحصل نتيجة لكثرة المهام (العاجلة غالبا) المطلوب انجازها في فترة قصيرة .. 

فبتشكل تراكمات على عاتق العامل .. لا تتوافق مع مهارته وبتحمله فوق طاقته

 وكمان بتحد من انتاجيته وقدرته على التعامل معها

اسباب ضغوط العمل


اولا: شخصية الفرد والحياة الشخصية

الكفاءة والقدرة على تحمل المسؤولية بالاضافة الى الطموح من العوامل المؤثرة في تكوين اسباب ضغوط العمل

كما ان المشاكل الشخصية ليها دور كبير في التاثير على كفاءة الفرد في تحمل ضغط العمل

 وخصوصا لو كان غير قادر على الفصل بين بيئة العمل والمساحة الشخصية

ثانيا: بيئة العمل الداخلية


عدم تقسيم المهام على الموظفين مثلا بيزيد الضغط عليهم وبيشعرهم بعدم العدل 
ساعات العمل الطويلة كمان من اسباب ضغوط العمل

كيفية التعامل مع ضغوط العمل

اولا : حافظ على هدوئك

محافظتك على هدوئك هيساعدك على استعادة توازنك وتحسين استجابتك لمختلف أنواع ضغوط العمل 

ضغط الشغل مش دايما سلبي ومرهق .. احيانا ممكن يكون ايجابي ومحفز وده بنسميه "الضغط الحماسي"

اتعلم دايما تخلق من قلب الازمة متنفس وطاقة تساعدك على الانجاز بهمة ونشاط 
مؤسسة القلب البريطانية : الطريقة التي يصدر بها رد الفعل من الناس تجاه ضغط العمل هي الأساس في الوقاية من هذه المخاطر 


ثانيا: ادارة الوقت 

معرفتك التامة باعمالك وجدولتها تبعا لاوقات تسليمها من اهم الطرق اللي هتفيدك في رحلتك في تحمل ضغط العمل

ثالثا : ترتيب الاولويات 

لو عندك اكتر من مشروع مطلوب تسليمه في نفس الوقت .. اتعلمي تبداي بتنفيذ الاعمال الاهم فالمهمة فالاقل اهمية

رابعا : اعتني بنفسك

في ظل ضغط الشغل و تحمل ضغط العمل واعباؤه .. اوعي تنسي تدي نفسك حقها من النوم والراحة والاكل الصحي وممارسة الرياضة .. لان نفسك واعتنائك بيها هو المصدر الاساسي اللي لازم تستمدي منه طاقتك وانتاجيتك

تعليقات

محتوى المقالة